Jazykové úrovně | ERR | Popis úrovně |
Úplný začátečníkBEGINNER |
A0 |
Uživatel nemá žádné znalosti ani předešlé zkušenosti s výukou daného cizího jazyka. |
Pokročilý (falešný) začátečníkELEMENTARY |
A1 |
Uživatel rozumí známým slovům a zcela základním frázím týkající se jeho osoby, rodiny a bezprostředního konkrétního okolí. Rozumí jménům, slovům a velmi jednoduchým větám, například na vývěskách, plakátech nebo v katalozích. Umí se jednoduchým způsobem domluvit, pokud je partner v rozhovoru ochoten zopakovat nebo přeformulovat větu a následně pomůže formulovat, co se uživatel snaží říci. Umí klást jednoduché otázky a na podobné otázky odpovídat, ale většinou jen u základních potřeb, nebo u dobře známých věcí. Umí jednoduchými frázemi a větami popsat místo, kde žije a lidi, které zná. Umí napsat stručný jednoduchý text, např. pozdrav z dovolené. Umí vyplnit formuláře obsahující osobní údaje (jméno, národnost, adresu, atd.). |
Mírně pokročiláPre-INTERMEDIATE |
A2 |
Uživatel rozumí většině základních frází a nejběžnější slovní zásobě vztahující se k oblastem, které se jej bezprostředně týkají (základní informace o sobě, o vlastní rodině, nakupování, místopisu, zaměstnání). Dokáže pochopit smysl krátkých jasných jednoduchých zpráv a hlášení. Umí číst krátké jednoduché texty, vyhledat konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech (inzerátech, prospektech, jídelních lístcích a jízdních řádech). Rozumí krátkým jednoduchým osobním dopisům. Umí komunikovat v jednoduchých běžných citacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech. Zvládne velmi krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle nerozumí natolik, aby konverzaci sám dokázal udržet. Umí použít řadu frází a vět, aby jednoduchým způsobem popsal vlastní rodinu, životní podmínky, dosažené vzdělání a své zaměstnání. Umí napsat krátké jednoduché poznámky, zprávy týkající se jeho základních potřeb a velmi jednoduché osobní dopisy, či emaily. |
Středně pokročiláINTERMEDIATE |
B1 |
Uživatel rozumí hlavním myšlenkámh vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkává v práci, ve škole, ve volném čase. Rozumí smyslu mnoha rozhlasových a televizních programů týkajících se současných událostí nebo témat souvisejících s oblastmi osobního či pracovního zájmu, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně. Rozumí textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k jeho práci. Rozumí popisům událostí, pocitů a přáním v osobních dopisech. Umí si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známá, o než se zajímá nebo která se týkají jeho života (rodiny, koníčků, práce, cestování, aktuálních událostí). Umí jednoduchým způsobem spojovat fráze, aby popsal své zážitky a události, své sny, naděje a cíle. Umí stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umí vyprávět příběh nebo přiblížit obsah knihy nebo filmu a vylíčit své reakce. Umí napsat jednoduché souvislé texty na témata, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Umí psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy. |
Více pokročiláUpper-INTERMEDIATE |
B2 |
Uživatel rozumí delším promluvám a přednáškám a dokáže sledovat i složitou výměnu názorů, pokud téma dostatečně zná. Rozumí většině televizních zpráv a programů týkajících se aktuálních témat. Rozumí většině filmů ve spisovném jazyce
Rozumí článkům a zprávám zabývajících se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska. Rozumí textům současné prózy. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími. Dokáže se aktivně zapojit do diskuse o známých tématech, vysvětlovat a obhajovat své názory. Dokáže se srozumitelně a podrobně vyjadřovat k široké škále témat, která se vztahují k oblasti jeho zájmu. Umí vysvětlit své stanovisko k aktuálním otázkám a uvést výhody a nevýhody různých řešení. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat souvisejících s jeho zájmy. Umí napsat pojednání nebo zprávy, předávat info, obhajovat nebo vyvracet určitý názor. V dopise dovede zdůraznit, čím jsou pro něj události a zážitky osobně důležité. |
Velmi pokročiláADVANCED |
C1 |
Uživatel rozumí delším promluvám, i když nemají jasnou stavbu a vztahy jsou vyjádřeny pouze v náznacích. Bez větší námahy porozumí televizním programům a filmům. Rozumí dlouhým složitým textům, a to jak faktografickým, tak beletristickým a je schopen ocenit rozdíly v jejich stylu. Rozumí odborným článkům a delším technickým článkům a dalším technickým instrukcím, a to i tehdy, když se nevztahují k jeho oboru. Umí se vyjadřovat plynule a pohotově bez příliš zjevného hledání výrazů. Umí používat jazyk pružně a efektivně pro společenské a pracovní účely. Umí přesně formulovat své myšlenky a názory a vhodně navazovat na příspěvky ostatních mluvčích. Umí jasně a podrobně popsat složitá témata, rozšiřovat je o témata vedlejší, rozvíjet konkrétní body a zakončit svou řeč vhodným závěrem. Umí se jasně vyjádřit, dobře
uspořádat text a podrobně vysvětlit svá stanoviska. Umí psát podrobné dopisy, pojednání nebo zprávy o složitých tématech a zdůraznit to, co považuje za nejdůležitější. Umí zvolit styl textu podle toho, jakému typu čtenáře je určen. |
ExpertiPROFICIENT |
C2 |
Uživatel bez potíží rozumí jakémukoli druhu mluveného projevu, živého či vysílaného. Pokud má trochu času zvyknout si na specifické rysy výslovnosti rodilého mluvčího, nemá potíže porozumět mu ani tehdy, mluví-li rychle. Snadno čte všechny formy písemného projevu, včetně abstraktních textů náročných svou stavbou i jazykem, jakou jsou např. příručky, odborné
články a krásná literatura. Dokáže se zapojit do jakékoli konverzace nebo diskuse. Zná dobře idiomatické a hovorové výrazy. Umí se plynule vyjadřovat a přesně sdělovat jemnější významové odstíny. Narazí-li při vyjadřování na nějaký problém, dokáže svou výpověď přeformulovat tak hladce, že to ostatní ani nepostřehnou. Umí podat jasný plynulý popis nebo zdůvodnění stylem vhodným pro daný kontext a opírajícím se o efektivní logickou strukturu, která pomáhá posluchači všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je. Umí napsat jasný plynulý text vhodným stylem. Dokáže napsat složité dopisy, zprávy nebo články a vystavět text logicky tak, aby pomáhal čtenáři všimnout si důležitých bodů a zapamatovat si je. Umí psát resumé a recenze odborných nebo literárních prací. |